.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گزیده سرمقاله روزنامه های امروز



كيهان
«مقاومت نمي‌ميرد!»عنوان يادداشت روز روزنامه كيهان به قام حميد اميدي است كه در آن مي‌خوانيد:
دي ماه سال گذشته رژيم صهيونيستي با حمله وحشيانه به نوار غزه بيش از 1400 فلسطيني كه يك سوم آنان را كودكان تشكيل مي‌دادند، به شهادت رسانده و بيش از 6000 فلسطيني ديگر را مجروح و شمار بسياري را آواره كرد. در اين جنگ نابرابر كه پس از ماهها محاصره اقتصادي و نظامي غزه صورت گرفت و به بهانه آزادسازي گلعاد شاليط و با هدف اشغال نوار غزه و نابودي جنبش مقاومت حماس به راه افتاده بود، اسرائيل جنايتكار به هيچ كدام از اهداف خود نرسيد و پس از شكستي مفتضحانه، بعد از 22 روز، وادار به عقب نشيني از اين منطقه شد. جنگ 22 روزه در تاريخ مبارزات مردم فلسطين عليه استعمار انگليس و اشغالگري رژيم صهيونيستي، جزو بزرگترين پيروزي‌ها ثبت شده است.

مردم مظلوم غزه اين روزها سالگرد پيروزي مقاومت عليه چهارمين ارتش مجهز جهان را در حالي جشن مي‌گيرند كه هنوز در محاصره اقتصادي، غذايي، دارويي و حتي آب به سر برده و در مرز رفح شاهد دسيسه مشترك مبارك و رژيم صهيونيستي در احداث ديوار فولادي هستند.


مردم سالاري
«نگراني براي اجراي يک لايحه»عنوان يادداشت روز روزنامه مردم سالاري به قلم مهدي عباسي است كه در آن مي‌خوانيد:
سال 88 در حال پايان يافتن است و اصولا تصميمات اجرايي به خصوص در حوزه اقتصاد براي سال 89، در همين روزهاي پاياني گرفته مي‌شود. اما، در حالي اين روزها سپري مي‌شود که هنوز بودجه 89 به مجلس نرفته است. برنامه توسعه چهارم پايان يافته و برنامه توسعه پنجم هنوز بررسي نشده و اجراي لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها نيز، با ابهاماتي همراه است.

با اين تفاسير نمي‌توان نسبت به اوضاع اقتصادي کشور در سال آينده نگراني نداشت کما اينکه بايد به ابهامات موجود در فضاي اقتصادي پاسخ داده شود.


جمهوري اسلامي
«همه در يك صف هستيم» عنوان سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي است كه در آن مي‌خوانيد:
اين روزها انتشار دو نشريه يا شايد بهتر است گفته شود يك نشريه با دو عنوان كه با اقدام به دسته بندي‌هاي كاذب در ميان نيروهاي انقلاب تلاش كرده آنان را در دو قطب مقابل يكديگر قرار دهد و چنين وانمود كند كه عده‌اي از آنها طرفدار رهبري هستند و عده‌اي در مقابل رهبري قرار دارند از خبرهاي مطرح است . هرچند مقامات مسئول اين دو نشريه را توقيف كرده‌اند لكن پيامدهاي آنچه منتشر شده از يكطرف و جريان شناسي چنين تفكر خطرناكي از طرف ديگر از اهميت ويژه‌اي برخوردارند كه نبايد از آنها غافل شد. بنابراين اين رويداد را بايد از دو منظر پيگيري و كالبدشكالي كرد; يكي پيامدها و ديگري جريان شناسي ريشه‌اي .

در بخش پيامدها نمي‌توان رسوباتي را كه اين قبيل اقدامات در ذهن‌ها و قلب‌هاي جوانان و افرادي كه اطلاعات كافي درباره مسائل انقلاب ندارند بر جاي مي‌گذارند ناديده گرفت . اين صف بندي‌هاي كاذب اگر با روشنگري‌هاي گسترده مواجه نشوند و افراد صاحب نفوذ به شفاف سازي نپردازند تاثير خود را مي‌گذارد و عده‌اي كه تحليل درستي از مسائل ندارند و از ترفندهاي دشمنان بي خبرند به اين باور غلط مي‌رسند كه واقعا چنين صف بندي هائي وجود دارد.


رسالت
«لحظه شناسي خواص و حسرت توابين»عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم صالح اسکندري است كه در آن مي‌خوانيد:
1- مهمترين سرمايه نظام جمهوري اسلامي حمايت‌هاي مردمي و پشتوانه اجتماعي گسترده‌اي است که در مقاطع حساس تاريخي نقش موثر و تعيين کننده‌اي در معادلات فراروي انقلاب بازي کرده است.

روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي بر اين نکته مهم انگشت نهاده، تاکيد فرمودند: “نظامي که به مردم متکي است، مخالفينش نمي‌توانند آن را متزلزل کنند.”


ابتكار
«هدفمند سازي يارانه ها؛ نگرشي ديگر»عنوان سرمقاله روزنامه ابتكار به قلم دکتر لطفعلي بخشي است كه در آن مي‌خوانيد:
مفهوم و کاربرد واقعي يارانه‌ها در نظامهاي اقتصاد آزاد، کمک به بازتوزيع و مقابله با پيامد‌هاي منفي عملکرد نظام اقتصادي آن کشورهاست.در کشور ما دولتهاي پيشين، به دليل دسترسي به درآمد بادآورده نفت، عدم کفايت در دريافت مالياتها، کسب محبوبيت و دلايل ديگر، دست به توزيع منابع نفتي بصورت يارانه‌هاي پيدا و پنهان زدند.

توزيع درآمد منابع نفتي در کشور بصورت يارانه‌هاي باز، آغازگر روند جدا شدن ديدگاه اقتصادي در کاربرد منابع کشور بود.با ارائه قيمتهاي تصنعي از کالاهاي اصلي کشور نظير بنزين، گازوئيل، برق، آب، نان، کود مصنوعي و امثال آن، اقتصاد ما به بيراهه افتاد.


تهران امروز
«عبور از غبارآلودگي به سوي شفاف‌سازي»عنوان سرمقاله روزنامه تهران امروز به قلم دكتر امير دبيري‌مهر است كه در آن مي‌خوانيد:
به باور بسياري از صاحب‌نظران حوزه فرهنگ و جامعه، ريشه بسياري از معضلات و مشکلات در انحرافات و مباني نادرست فرهنگي است و يکي از اين نادرستي‌ها و انحرافات که در تاروپود مناسبات اجتماعي ايرانيان ديده مي‌شود نبود شفافيت و صراحت در مواضع و رفتارها در سطوح گوناگون است آنچه که بسياري از دلسوزان و روشنفکران از آن با عنوان «فقدان صراحت فرهنگي» و «پيچيدگي مذموم شخصيتي» نام مي‌برند.


آفرينش
«خليج فارس عامل پيوند ايرانيان»عنوان سرمقاله روزنامه آفرينش است كه در آن مي‌خوانيد:
ريچارد کاتم نويسنده کتاب ناسيوناليسم در ايران شش مورد مهم را عامل پيوند ايرانيان مي‌داند او از مذهب شيعه، شاهنامه فردوسي،خط آهن سراسري -شمال به جنوب،تاريخ مشترک ،زبان فارسي وتمدن ايراني به عنوان اصلي ترين عوامل همبستگي ميان ايرانيان نام مي‌برد شايد مي‌بايستي يک عامل ديگر هم به مجموعه اين دلايل ناسيوناليسم ايراني افزود وآن نام خليج فارس است . شگفتا که هرچه دشمنان نام خليج فارس بر نام‌هاي مجعول اين پهنه آبي ايراني تاکيد مي‌کنند به همان اندازه هم اتحاد وهمبستگي ايرانيان در دفاع از نام جاويدان خليج پارس بيشتر و بيشتر مي‌شود! فارس ،کرد ، آذري ،ترکمن ، لر ، بلوچ ، گيلک ، تالش وتات و همه و همه براي نام جاويدان خليج فارس يک دل و يک صدا مي‌شوند.


قدس
«شفافيت، بصيرت افزايي و لحظه شناسي» عنوان سرمقاله روزنامه قدس به قلم غلامرضا قلندريان است كه در آن مي‌خوانيد:
حضرت آيةا... خامنه‌اي رهبر فرزانه انقلاب روز گذشته در ديدار مسؤولان شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي و رؤساي ستادهاي دهه فجر سراسر کشور، تأکيد کردند: در دوران فتنه و غبارآلود بودن فضا، وظيفه همه بويژه خواص، موضعگيري شفاف و پرهيز از سخنان و مواضع دو پهلو است.

شفاف سازي، دشمنِ دشمن و غبارآلودگي کمک به دشمن است و اين، يک شاخص و معيار براي عملکرد همه افراد و جريانهاست.


گسترش
«تهران سايه ندارد»عنوان سرمقاله روزنامه گسترش است كه در آن مي‌خوانيد:
رئيس‌جمهوري در مراسمي با عنوان «هواي پاک، آسمان آبي» گفت: «من از کساني که مي‌توانند به شهرهاي ديگر براي زندگي بروند استدعا دارم که اين کار را بکنند، تهران با جمعيت 10 ميليوني نمي‌تواند نفس بکشد...».

رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست نيز اطلاع داد که «سهم هر شهروند تهراني در روز 800 گرم آلاينده است». اين در حالي است که کارشناسان، ميزان خسارت اقتصادي ناشي از آلودگي هوا در تهران را روزانه تا 20 ميليارد تخمين زده‌اند. 75 تا 85 درصد آلودگي هواي تهران را گاز مونواکسيدکربن تشکيل مي‌دهد که ترکيب آن با خون موجب اختلال در اکسيژن‌رساني به بدن شده و در صورت افزايش غلظت اين ماده سمي حتي منجر به مرگ مي‌شود. همچنين ترکيب مونواکسيدکربن با آب نيز خاصيت اسيدي يافته و مي‌تواند در بافت‌هاي بدن، بويژه ريه، تاثير و بلکه تاثيرات بسيار مخرب و کشنده برجاي گذارد. رسيدگي به وضعيت اين منابع تهديدگر بهداشت و سلامت انسان در ابرشهري مثل تهران نيازمند زمان است و صدالبته به عزم ملي و اهتمام همگاني بستگي دارد.


دنياي اقتصاد
«بانك‌ها را بود آيا كه عياري گيرند؟»عنوان سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد به قلم دكتر احمديزدان‌پناه است كه در آن مي‌خوانيد:
بانك به عنوان يك واسطه‌گر مالي در تعريف امروزي خود بر حول دو محور «خلق ارزش» و «مديريت ريسك» بايد فعال باشد،آيا خصوصي‌سازي واقعي آنها مي‌تواند اين دو رسالت را عملي نمايد؟ به جز چند مورد كه در مراكز بحران اخير مالي جهان شاهد دولتي شدن بانك‌ها بوديم، موج خصوصي‌سازي آنها با دلايل و انگيزه‌هايي چون: وجود «سركوب مالي»، بسط و توسعه نظام بانكي، تفاوت معني‌دار نرخ سود بانك‌ها و نرخ تسهيلات (اسپرد) و نقش كمرنگ بانك‌ها در نشاط بخشيدن به محيط كسب و كار و توليد و اشتغال به طور وسيع مطرح شده است. مطالعات تجربي نشانگر آنند بانك‌هاي دولتي زيان‌هاي انبوه به بار مي‌آورند كه در نهايت بار مالي سنگين را بر دوش اقتصادهاي ملي وارد مي‌سازند.


جهان صنعت
«خصوصي‌سازي بر بستر بدهي‌هاي دولتي‌»عنوان سرمقاله روزنامه جهان صنعت است كه در آن مي‌خوانيد:
برنامه چهارم توسعه به پايان رسيده و در آستانه ورود به برنامه پنجم هستيم. با وجود قوانين نسبتا مترقي و آيين‌نامه‌هاي وزين و حمايت دانشمندان و اقتصاددانان و صاحبنظران دلسوز کشور، باز هم انحصارهاي اقتصادي همچنان پابرجا هستند. سوال اين‌جاست که براي واگذاري اين‌همه شرکت دولتي بايد چه راهکارهايي اتخاذ شود تا مقوله عدالت اجتماعي و منافع آحاد مردم کشور فراچنگ آيد؟

اکنون ديگر گريزي از اين واقعيت وجود ندارد که مردم بايد به شکل مستقيم و غيرمستقيم در اداره بنگاه‌هاي اقتصادي دخالت (يا نظارت) داشته باشند. ساختار شرکت‌هاي سهامي عام به‌گونه‌اي است که متضمن توزيع عادلانه ثروت و درآمد بوده و اين مهم از طريق نسبت‌هاي مشخص سرمايه، کار و مديريت تحقق مي‌يابد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.074 seconds.